Αφιέρωμα στον σοβιετικό σκηνοθέτη Μαρκ Ντονσκόι ~ ΚΑΛΛΙΘΕΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Αφιέρωμα στον σοβιετικό σκηνοθέτη Μαρκ Ντονσκόι

Η ματιά του κινηματογραφιστή, για τον οποίο ο Ρούσβελ είπε ότι τον καταλαβαίνει χωρίς μετάφραση, «ζωντανεύει» με έξι ταινίες στον κινηματογράφο «Αλεξάνδρα New Star» από 13 έως 19 Μαρτίου
«Ως παιδί είχα δύο πάθη: τον αθλητισμό και το θέατρο», αναφέρει ο σοβιετικός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Μαρκ Ντονσκόι. «Στο υπόγειο , όπου ζούσε ο φίλος μου (ο πατέρας του ήταν τσαγκάρης), οργανώναμε κάθε Κυριακή παραστάσεις».
Ο σκηνοθέτης ταινιών όπως το «Ουράνιο Τόξο» για την οποία ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Φρανκλίνος Ρούζβελτ, έστειλε στο όνομα του σκηνοθέτη τηλεγράφημα, όπου του έγραφε: «Καταλάβαμε την ταινία και χωρίς μετάφραση… Θα τη δείξουμε στον αμερικάνικο λαό με το μεγαλείο που της αρμόζει…», είναι το τιμώμενο πρόσωπο του αφιερώματος της New Star Cinemas που πραγματοποιείται από την Πέμπτη 13 Μαρτίου έως την Τετάρτη 19 Μαρτίου στον κινηματογράφο «Αλεξάνδρα New Star» (Κρέμου 141, Καλλιθέα τηλ: 210 – 9512624). Το 1956 η Ουνέσκο διένειμε κατάλογο με τους 28 καλύτερους σκηνοθέτες, όπου ο Μαρκ Ντονσκόι βρέθηκε κοντά στους ιδρυτές του σοβιετικού κινηματογράφου Αϊζενστάιν, Πουντόβνικ και Ντοβζένκο.

Το αφιέρωμα στον Ντονσκόι, έναν από τους δημοφιλείς και πολυβραβευμένους σκηνοθέτες παγκοσμίως περιλαμβάνει τις ταινίες: «Γειά σας παιδιά» (Πέμπτη έως Τετάρτη καθημερινά στις 17.00), «Το ουράνιο τόξο» (Πέμπτη/Σάββατο/Δευτέρα/Τετάρτη στις 20.00), «Πως δενότανε το ατσάλι» (Παρασκευή/Κυριακή/Τρίτη στις 20.00), «Νάντια Κρουπσάγετια» (Δευτέρα/Τρίτη/Τετάρτη στις 18.30), «Η καρδιά της μάνας» (Πέμπτη και Σάββατο στις 18.30) και «Η πίστη της μάνας» (Παρασκευή και Κυριακή στις 18.30).

Το ταξίδι του Ντονσκόι στον κινηματογράφο άρχισε με το σενάριο «Το τελευταίο προπύργιο» από την ιστορία της παρανομίας της Κριμαίας. Ο Ντονσκόι έφερε το σενάριο του στη Μόσχα, το οποίο και αξιοποιήθηκε αμέσως. Σκηνοθέτης της ταινίας θα ήταν ο Βσεβολόντ Μεγιερχολντ. Ο Ντονσκόι εργάστηκε για έξι χρόνια σε στούντιο του Λένινγκραντ, στην αρχή ως βοηθός σκηνοθέτη και βοηθός μοντάζ και αργότερα άρχισε να σκηνοθετεί ο ίδιος. Την παγκόσμια αναγνώριση του Ντονσκόι έφερε η τριλογία του «Τα παιδικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι» που αποτελούσε την αυτοβιογραφική παραγωγή του ίδιου του συγγραφέα: «Παιδική ηλικία» (1940). «Στα ξένα χέρια» (1939) και «Τα πανεπιστήμιά μου» (1940). Όπως έγραψε ένας από τους κριτικούς «κάνοντας τα έργα για τον Γκόρκι, ο σκηνοθέτης έμαθε την τέχνη της διείσδυσης στο βάθος του ανθρώπινου χαρακτήρα, τις αρχές τις τέχνης και την αλήθεια της ζωής».

Στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου σκηνοθέτησε τέσσερις ταινίες: «Πως δενόταν το ατσάλι» (1942, του Οστρόβσκι), τη νουβέλα «Μαγιάκ» μαχητικό κινηματογραφικό ημερολόγιο (1942), «Ουράνιο τόξο» (1944 βασισμένο στο μυθιστόρημα του Βασιλέφσκι - βραβείο Εθνικού Συμβουλίου Κριτικών Κινηματογράφου ΗΠΑ 1946) και «Οι αδούλωτοι» (1945, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γορμπάτοβ - βραβείο Φεστιβάλ Βενετίας 1946). Η ταινία «Ουράνιο τόξο» θα αποτελέσει μια από τις κορυφές στιγμές δημιουργικότητας του Ντονσκόι. Η ηρωική φιγούρα μιας απλής Ουκρανής γυναίκας – παρτιζάνας, καθώς και οι εκφραστικές φιγούρες των συγχωριανών της, προσέδωσαν ένα επικό εύρος αναπνοής στο φιλμ με χαρακτηριστικά λαϊκής τραγωδίας.

Το 1947, ο Ντονσκόι δημιούργησε την ποιητική ταινία «Τη δασκάλα του χωριού» με την Βέρα Μαρετσκα στον κεντρικό ρόλο. Ακολούθησε η ταινία «Ο Αλιτέτ πάει στα βουνά» (1950 βασισμένο στο μυθιστόρημα του Σεμιούσκιν), στην οποία αναδεικνύεται το ταλέντο του οπερατέρ Σεργκέι Ουρουσέβσκι.

Το αμέσως επόμενο διάστημα ο Ντονσκόι καταπιάστηκε πάλι με τα έργα του Γκόρκι. Για πολλά χρόνια ονειρευόταν να κάνει μια ταινία βασισμένη στο μυθιστόρημα του η «Μάνα».

Για αρκετά χρόνια ο Ντονσκόι δούλευε την ιδέα της ταινίας όπου έπρεπε να ακουστούν τα λόγια του Ιούλιου Φουτζικ «Τα παιδιά είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας». Η ταινία «Γεια σας παιδιά» (1962), είναι μια αλληγορία. Όλοι οι άνθρωποι είναι τα παιδιά της γης, όλοι απειλούνται με την καταστροφή από την ατομική βόμβα. Το φιλμ τιμήθηκε με το «βραβείο Ειρήνης». Ο Ντονσκόι παρουσίασε την ταινία «Γεια σας παιδιά» στην Ιαπωνία. Στη Χιροσίμα επισκέφτηκε το νοσοκομείο όπου βρισκόντουσαν τραυματίες από την ατομική βόμβα. «Ήμουν σοκαρισμένος από το θέαμα – έγραφε – αυτών των ανθρώπων και σαν καλλιτέχνης και σαν άνθρωπος καταδίκασα το γεγονός και έδωσα το λόγο της τιμής μου ότι ποτέ δεν θα πάψω να αγωνίζομαι ενάντια στην απειλή ενός πυρηνικού πολέμου».

Το 1960, ο Ντονσκόι, ασχολήθηκε με το μυθιστόρημα «Η καρδιά της μάνας» (1967) και την «Η πίστη της Μάνας» (1967) που το αφιέρωσε στη μητέρα του Λένιν Μαρία Αλεξάντροβνά Ουλιάνοβα.

Ως επιγραφή χρησιμοποίησε τα λόγια του Γκόρκι «Δόξα στη γυναίκα – μητέρα, η αγάπη της οποίας δεν έχει φραγμούς. Οι άνθρωποι είναι πάντα παιδιά για τη μητέρα τους… Χωρίς τη μητέρα δεν υπάρχει ούτε ποίηση, ούτε ήρωας». Το 1974 θα κλείσει την τριλογία για τις γυναίκες που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του Ι.Β. Λένιν με την ταινία «Νάντια Κρούπσκαγια».

Ο σκηνοθέτης σε όλη του τη ζωή ασχολήθηκε με μεγάλη ευλάβεια με το έργο του Γκόρκι. Η τελευταία του ταινία «Η οικογένεια Ορλοβ» (1978) ήταν μια σύντομη αφήγηση του συγγραφέα. Στις 6 Μάρτη 1981 ο Ντονσκόι έκλεινε τα 80 του χρόνια, ενώ πέθανε σε δύο εβδομάδες μετά τα γενέθλιά του, στις 21 Μαρτίου.



Αφιέρωμα στον Μαρκ Ντονσκόι

Πέμπτη 13 Μαρτίου έως Τετάρτη 19 Μαρτίου

«Αλεξάνδρα New Star» (Κρέμου 141, Καλλιθέα τηλ: 210 – 9512624).
πηγή  thetoc.gr